Välgörenhet för företag är en vinst för alla parter
Allt fler människor väljer att bli kunder hos företag som arbetar med hållbarhet och välgörenhet. Det är nästan omöjligt för nya företagare att inte ha en synbar policy om sådana frågor, eftersom de i allt större utsträckning väljs bort till fördel för företag som har en hållbarhetsprofil. Det är viktigt för alla moderna företag att fokusera på miljö, jämställdhet och engagemang i samhället. Har företaget inte det blir resultatet helt enkelt ofta till att människor väljer ett annat företag.
Det är lika viktigt att den person som äger eller styr företaget har rent mjöl i påsen och att ekonomin är i ordning. Om en VD eller ekonomisk chef har problem med sin personliga ekonomi är det lätt att kunderna blir misstänksamma mot hur företaget sköts. Det kan till exempel handla om att de inte sköter sina betalningar i tid eller har gått i personlig konkurs. Därför är det mycket viktigt att de som leder ett företag vidtar åtgärder för att sköta sin ekonomi. Ett exempel kan vara att samla lån för att sänka sin månadskostnad, eller att ansöka om rådgivning om det skulle behövas.
Anställda mer positiva till arbetsplatsen
Det finns forskning som visar att de anställdas engagemang, moral och allmän positiv inställning generellt är högre på en arbetsplats som tar ett socialt ansvar. De anställda respekterar i större utsträckning ett företag som bryr sig om sitt samhälle och inte bara tänker på att gå med vinst.
Det medför att de anställda har en större känslomässig koppling till sin arbetsgivare. Därmed är det även mer troligt att de gör ett bra jobb. Allmänheten kommer att märka om ett företag gör en verklig ansträngning för att förbättra sin omgivning eller världen vi lever i. Ett sätt att engagera anställda är att de får vara med och välja till vilka organisationer företaget ska skänka pengar.
Gratis exponering och marknadsföring
Det blir även mer vanligt att företag skänker en gåva till en eller flera välgörenhetsorganisationer kring jul. En sådan typ av julgåva ger fördelar både till organisationen och till företaget. Organisationen får pengar för att kunna fortsätta utföra sitt arbete, och företaget får goodwill och gratis exponering. Företagspartners listas ofta på organisationens hemsida. Dessutom är det inte ovanligt att det pratas om handlingen på sociala medier.
Donationer kan även vara värdefullt ur en skatteteknisk synpunkt. Ett aktiebolag kan skänka bort utdelningen som ett aktieinnehav kommer att ge utan att betala någon inkomstskatt på utdelningen. Det resulterar i en fördel både för företaget och för välgörenhetsorganisationen.
En gåva kan leda till vinst
Ett bra exempel på hur företag kan arbeta med välgörenhet i vardagen är restauranger som skänker överbliven mat till organisationer som hjälper hemlösa eller utsatta människor. De kan även bjuda in dem att äta gratis vissa dagar. Sådana gester ger också utmärkt publicitet för restaurangerna, och ordet sprids. Restaurangerna hjälper de människor som behöver det till en låg kostnad. På det stora hela är det mycket troligt att de tjänar på de nya kunder som tillkommer av att skänka bort mat.
Det finns alltså flera olika anledningar till varför företag bör stödja välgörenhetsorganisationer. Inte bara kan organisationen hjälpa till att förändra samhället – det är även bra för affärerna.